Wednesday 29 April 2015

Sifat Solat Nabi - Soal Jawab

Soalan 11
Bagaimana pula jika mengangkat takbir sambil pandang ke atas. Jema'ah golongan tua selalu buat gini.Terkadang tu ada yg mata meliar je pandang sekeliling..jika begitu apakah hukumnya ya?
Jawapan 11
Dari Anas r.a berkata, Rasulullah s.a.w bersabda:
“Kenapa orang ramai mengarahkan pandangan mereka ke langit ketika solat? Suara baginda semakin tinggi sehingga baginda bersabda: “Hendaklah mereka menghentikannya atau Allah benar-benar akan menyambar penglihatan mereka.” (Riwayat Bukhari.)
Fathul bari rujuk gambar di bawah


Rujuk gambar dibawah. Perenggan kedua last, pendapat ulamak2:-


(Perenggan akhir tu untuk kita fikir2 kan..)

Soalan 12
Saya ingin mengajukan soalan berkenaan solat dukung bayi yg sunnah.. contohnya dalam video ni:
https://www.youtube.com/watch?v=8D8w6VcIZeA
Soalan sy, bolehkah kita berjalan mengejar anak kita ketika solat sperti dalam video ni? apa dalilnya?

Jawapan 12
Dari sini, saya faham, sahabat tersebut kena batalkan solat.
Di dalam Ensiklopedia Feqah Kuwait, "Manakala membatalkannya dengan sebab yang syar'ie, maka ia suatu yang masyruk. Oleh itu, boleh dibatalkan sembahyang untuk membunuh ular kerana ada perintah supaya membunuhnya, dan boleh dibatalkan sembahyang untuk mengelak kehilangan harta yang bernilai samada kepunyaannya atau orang lain".

Ibn Battal di dalam Syarah Bukhari menyebut bahawa tidak ada khilaf antara fuqaha, jika haiwan tunggangan seseorang lari ketika dia sedang bersembahyang, maka boleh berhenti sembahyang untuk mengejarnya.

Imam Bukhari membuat tajuk dalam Sahihnya: Bab Apabila Haiwan (Tunggangan) Lari Ketika Sedang Sembahyang.

Kemudian, beliau membawakan atsar Qatadah (secara ta'liq), bahawa beliau berkata: Jika bajunya dilarikan orang, maka boleh mengejar pencuri dan berhenti sembahyang.

Rujuk: http://soalsolatumum.blogspot.com/2009/05/batalkanberhenti-solat-kerana-ada.html?m=1

Soalan 13
Assalamualaikum.. saya nak tanya soalan.. bolehkah seorang makmum berada dikiri imam sebab disebelah kanan imam itu tiada ruang (dinding). Solat jemaah 2 orang. terima kasih..kejadian berlaku ditempat kerja saya. mungkin org itu masbuq selepas mengikuti imam yang pertama, kemudian ada org yg nak berjemaah bersama dia. disebelah kanan xda ruang, lalu dia takbir sebelah kiri.. mohon pencerahan.. adakah diharuskan jika situasi seperti ini terjadi..

Jawapan 13
Kalau begitu, tak ada masalah. Boleh solat sebelah kiri dia. Kerana memang tak ada ruang di sebelah kanan.
Ibn Qudamah kata dalam al-Mughni: "Malik, Syafiq dan ashab ar-Ra'yi kata, berdiri sebelah kiri imam, solatnya sah, sepertimana kes Ibn 'Abbas yang solat di sebelah kiri Nabi sallalLaahu 'alaihi wa sallam, dan baginda alihkan beliau ke sebelah kanan, tanpa menyuruhnya mengulangi solat" 

*Nota Tambahan : Watch "PMS2013 [Malay]: Solat Berjemaah 1 Ma'mum - Ustaz Hussain Yee" on YouTube  : https://www.youtube.com/watch?v=I7LdAuwoeOo&feature=youtu.be
Imam bergerak instead of makmum bergerak.    Minit 1-2.
Untuk ilmu.


No comments:

Post a Comment