Tuesday, 28 April 2015

Sifat Solat Nabi - Nota 1- Penulis Kitab

Mari kita kenal penulis-penulis kitab dibawah:

                1. Fiqh Manhaji
                2. Ensiklopedia Solat

Kita mulakan dengan dengan kenal penulis kitab Fiqh Manhaji as Syafie:
              a. Dr. Mustofa Al-Khin
              b. Dr. Mustofa Al-Bugho
              c. Syeikh Ali Asy-Syarbaji

Hebat rendah diri mereka, sehingga mereka kekal menyedari diri mereka manusia.

Pesan Nabi sallalLaahu 'alaihi wa sallam,

كُلُّ بَنِي آدَمَ خَطَّاءٌ، وَخَيْرُ الْخَطَّائِينَ التَّوَّابُونَ

Setiap anak Adam itu berbuat silap, sebaik-baik mereka yang berbuat silap adalah yang bertaubat. [HR Ahmad & Ibn Majah. al-Arnaut: Hasan]

Nabi juga anak Adam, berbuat silap, juga sangat-sangat sedikit, yang sangat sedikit, dirakam di dalam al-Quran, tetapi siapa yang menegur dan membetulkan? Allah sendiri. Dan baginda tetap tawadhu memohon keampunan dan beramal. Walau telah dijamin syurga dan selamat dari dosa

Para sahabat juga anak Adam, berbuat silap, dirakamkan dalam hadits-hadits, tetapi siapa yang menegur? Allah dan Rasul-Nya. Dan mereka juga kekal tawadhu', memohon keampunan dan beramal. Walaupun sebahagian mereka juga dijamin syurga.

Para ulama, mereka juga anak Adam, berbuat silap, yang sedikit tentunya, jauh berbanding kita, dirakamkan di dalam pelbagai rujukan turath. Siapa yang menegur dan membetulkan? Para ulama juga tetap tawadhu' dan rendah diri.

Benar, bukan tempat dan kedudukan kita memberi komentar terhadap ulama. Kerana mereka dihormati kerana ilmu mereka. Dan yang mereka ajarkan kepada kita agar memahami ilmu yang mereka kongsikan, bukan kesilapan walaupun sedikit yang mereka tahu mereka tak akan terlepas dari melakukannya kerana hakikat kemanusiaan mereka.

Yang tak lepas dan bebas dari kesalahan hanya Allah 'azza wa jalla.
Mengiktiraf Nabi sebagai Rasul, dalam masa yang sama dia adalah manusia. Supaya tak jadi macam Kristian, yang akhirnya mentuhankan Nabi Isa.

Mengiktiraf para ulama memiliki ilmu yang hebat, dalam masa yang sama, mengiktiraf mereka sebagai manusia.

Bila disebut satu kesilapan yang mereka perbuat, kita memuji tuhan, kerana menunjukkan kepada kita bukti bahawa dia manusia.

Kerana dengan mengatakan ulama bebas dari salah silap, menjadikan mereka setaraf dengan para Nabi, sedangkan mereka sendiri benci diperlakukan sedemikian rupa.

Gelaran-gelaran yang mereka terima seperti Hujjatul-Islam, Naasir as-Sunnah, Muhyi-adDin, dll; tak pernah mereka minta, malah jika didengar, mereka akan melarang menyebutnya. Kerana tak mahu dikultuskan dan dikuduskan.


Hebat para ulama dahulu, akhlaq mereka kita ikuti, kebenaran al-Quran dan as-Sunnah kita dahulukan, sebagaimana mereka dahulu mendahulukannya.

No comments:

Post a Comment