Wednesday 29 April 2015

Sifat Solat Nabi - Soal Jawab

Soalan 8
Assalamualaikum ustaz,mohon pencerahan lanjut.
Solat duduk ada 2 jenis? Duduk atas kerusi / duduk atas lantai..?

Jawapan 8
1. Hadis riwayat An Nasai no 1662 bab solat duduk Nabi saw:
Hadis dari ‘Aisyah ra yang berbunyi:
"Aku melihat Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam shalat dengan bersila"
[HR An-Nasâ’I no. 1662 dan dishahihkan al-Albani dalam shohih Sunan an-Nasâ’I 1/538.]
2. Apabila rukuk, maka lakukanlah dengan bersila dengan membungkukkan punggung dan meletakkan tangan di lutut, karena ruku’ dilakukan dengan berdiri.
[Demikian yang dirajihkan Syaikh Ibnu Utsaimin dalam Syarhu al-Mumti’ 4/463]
3. Rujuk juga ebook dibawah, rujuk mukasurat 11 & 12; Syeikh penulis menjelaskan status hadis An Nasai diatas dan juga merujuk kepada perbuatan salaf tentang bab solat duduk ini. Rujuk gambar  dibawah:-

Soalan 9
Assalamualaikum ustaz..dlm nota juga video tak de merujuk kpd kaum wanita...adakah cara berdiri nya sama atau ada perbezaan.

Jawapan 9
1. Solat wanita ada bebeza dengan solat lelaki, secara umumnya:
     a. Wanita tidak dibenarkan Iqaamah atau melaungkan azan.
     b. Solat jemaah tidak dituntut keatas kaum wanita.
     c. Adalah lebih afdal wanita yang bersolat jemaah di imaami oleh kaum wanita.
     d. Imam wanita berdiri ditengah-tengah saf pertama.
     e. Saf wanita yang terakhir adalah lebih baik, apabila bersolat dengan jemaah lelaki.
     f. Kaum lelaki menegur kesalahan Imam dengan menyebut "Subhanallah", sementara kaum wanita menepuk tangan (ada yang menyatakan tepuk dibelakang tangan)
    g. Solat Jumaat tidak wajib bagi wanita.
    h. Wanita tidak boleh menjadi Imam bagi kaum lelaki, dan keadaan saf makmum wanita adalah dibelakang kaum lelaki.

2. Berlaku perbezaan pendapat diatas hadis2 dibawah & bagi ulamak hadis, hadis yg dikategorikan sebagai dhaif, tidak menjadi hujjah dlm menentukan hukum:

a. Riwayat dari 'Ata' ibn al-'Ajlaan, dari Abu Nadrah al-'Abdi, dari Abu Sa'ed al-Khudri sahabat      
 Rasulullah saw, bahawa Nabi saw : 
"Memerintahkan kaum lelaki meluaskan lengan tangan mereka ketika sujud, dan memerintahkan kaum wanita supaya menjaga (merapatkan) lengan mereka ketika mereka sujud, 
Baginda memerintahkan kaum lelaki meluaskan kaki kiri dan meletakkan kaki kanan lurus semasa tashahud, dan memerintahkan kaum wanita duduk diatas kaki mereka" - [al-Baihaqi mengatakan hadith ini mungkar]. 

  b. Riwayat dari Abu Mutee' al-Hakam ibn Abdullah al-Balkhi, dari Umar ibn Dharr, dari Mujahid, dari Abdullah ibn Umar berkata : Rasulullah saw bersabda :
"Apabila seorang wanita duduk, maka dia hendaklah meletakkan pehanya diantara kedua2nya, dan apabila sujud dia menekan perutnya terhadap pehanya, merapatkan dirinya didalam keadaan tertutup, kerana Allah swt melihatnya dan berkata :
'Ya Malaikatku, Aku memanggil kamu agar kamu menyaksikan sesungguh aku telah mengampunkan dosanya'".
[Sunan al-Baihaqi al-Kubra, 2/222]. Hadith ini dikatakan dha'if kerana diriwayatkan oleh Abu Mutee' al-Balki. al-Bukhari nberkata bahawa beliau adalah dha'if dan al-Nasaa'i juga mengatakan dia adalah dha'if [Lisaan al-Mizaan, 2/334]. 

c. Riwayat dari Yazid ibn Abi Habib, berkata bahawa Rasulullah melalui 2 orang wanita yang sedang bersolat, baginda bersabda :
"Apabila kamu sujud, tekankan daging (badan) kamu kebumi, kerana sesungguhnya wanita tidak sama seperti lelaki didalam itu" 
[di riwayatkan oleh Abu Daud (al-Maraasiil, ms 118) dan al-Baihaqi, 2/223]. Hadith ini tarafnya mursal yang dikelaskan sebagai dha'if.

3. Kaedah bab solat:
Nabi saw bersabda,
صلوا كما رأيتمونى أصلى
"Solatlah kalian sebagaimana kalian melihat aku solat.” 
[HR. Bukhari, Muslim, Ahmad dan dikeluarkan di Irawaul Ghalil No. 213]

4. Jawab soalan diatas: 
"adakah cara berdiri nya sama atau ada perbezaan?"
Jawab : sama.

Boleh membaca seterusnya: disini

Soalan 10
Akhi zuraideey... kalau solat jemaah sama2 wanita mmg xperlu iqamah ke sebab no 1.a. wanita x dibenarkan iqamah?

Jawapan 10
Azan & Iqomah khas untuk wanita dengan wanita sahaja.
Jika ada lelaki, atau ada lelaki akan dengar, tak boleh.

1. Keterangan dari Ibnu Umar, bahwa beliau ditanya, “Apakah wanita boleh berazan?” Kemudian, beliau marah, dan mengatakan, “Apakah saya melarang orang untuk berzikir (menyebut nama) Allah?” (Riwayat Ibnu Abu Syaibah; sanad-nya dinilai baik oleh Syekh Al-Albani)

2. Riwayat dari ‘Aisyah radhiallahu ‘anha, bahwa dulu beliau melakukan azan dan iqamah, kemudian mengimami jemaah wanita. Beliau berdiri di tengah shaf wanita. (HR. Al-Baihaqi; dinilai kuat oleh Al-Albani)

Rujuk: disini.



No comments:

Post a Comment