Thursday 7 May 2015

Diskusi Bersama Doktor

Soal Jawab Kesihatan Sesi Ke-3 (S1-S15)

Soalan 1
Assalamualaikum. Didoakan semua berada dalam keadaan sihat sejahtera. Saya nak bertanya kepada para doktor sekalian. Saya mengalami kesakitan di tapak kaki. Adakah ini tanda-tanda gout. Terima kasih.
Jawapan 1
Tidak, gout hanya berlaku di sendi. Kemungkinan tuan mengalami plantar fasciitis

Soalan 2
Plantar fasciitis tu apa doc?Apakah cara rawatannya?
Jawapan 2
Fascia di bahagian tapak kaki mengalami radangan mungkin ia strain dan stretch. Fascia ini satu structure macam tendon tapi nipis di bawah kulit tapak kaki.
Cari kasut yang selesa yang support arch kaki, sementara tu makan ubat anti inflammatory untuk tahan sakit.

Soalan 3
Doc saya seorang yg aktif bersukan dan masalah saya kalau dibandingkan dengan org lain sy cepat berpeluh dlm quantity yang banyak dan meyukarkan dalam aktiviti bersukan. Adakah itu sihat? Dan satu lgi setiap kali nk derma darah mesti sy akn ditanya knape degupan nadi sy rendah.. minta penjelasan dari doc yg bijaksana. Terima kasih.
Jawapan 3
Pada saya berpeluh banyak itu satu yang normal menunjukkan kita cukup minum air. Sportsman memang degup jantungnya rendah sebab stroke volume nya tinggi

Soalan 4
Stroke volume tinggi tu maknaya kebarangkalian jantung saya besar ke doc.. pernah beberapa kali sy tidak dibenarkan utk menderma darah sbb nadi rendah... minta penjelasan yg arif
Jawapan 4
Bila jantung slow jadi masa darah untuk masuk ke jantung lebih lama dan lebih banyak bukanlah sebab jantung membesar.

Soalan 5
Saya mengalami glaucoma.apa yg menyebabkan tekanan pada mata bertambah?
Jawapan 5
Glaucoma terjadi disebabkan cairan dalam mata tidak dapat mengalir keluar. Puncanya trabuculae diantara kanta dan iris tersumbat dan biasanya penyakit keturunan atau kecederaan dan jangkitan yang merosakkan struktur ini.

Soalan 6
Assalamualaikum.. selamat pagi semua.
Dr.. nak tanya tentang Ulser Mulut.
Isteri saya selalu kene ulser mulut ( biasa nya org panggil "mata ikan" )
Apa kah punca boleh jadinya mata ikan ni? org kata sebab kurang minum air? atau ada punca lain?
Jawapan 6
Ulcer mulut sesuatu yang kita tidak berapa faham walaupun di postulate diasosiasikan virus herpes simplex.
Majoriti ubat berkapsul ada gelatin, sebahagian kapsul dibuat dari tumbuh-tumbuhan, sebahagian besar dibuat dari haiwan. 1/3 supply sumber gelatin dunia adalah dari china, masalahnya kita tak tahu farmaceutical company guna gelatin dari sumber mana. Most likely gelatin haiwan sebab kos murah. Di china juga tiada pemantauan adakah haiwan tersebut disembelih @ tidak, dan BUKAN semua gelatin dari khinzir.
Wallahu'alam
Buku ini bagus dlm membincangkan hukum mengambil ubat2 yg ade unsur khinzir, pandangan ulama'-ulama' dan ubat alternatif yg boleh di ambil. Penulis seorang pegawai farmasi graduate UIA, insya allah orang yg siqah.
http://www.halalscience.com/dld/PreviewUbatBabi.pdf
Kalau tak mampu beli, boleh download & baca preview, 40 page jer.
Ulcer di mulut mmg xde penyebab yg pasti...boleh jd sbb stress, sbb pengaruh hormon-ada perempuan slalu jd waktu period, sbb trauma/tergigit/kena benda tajam cam komponen braces..biasa doc bg utk hilang sakit je la..kalau ulcer bykbiji dlm mulut, kena pakai ubat kumur, then tingkatkn consumption vit C, kurgkn stress, jaga Oral hygiene.

Soalan 7
As salam.. doc sy sering sakit bawah perut belah kira,kenapa ya blh beri penjelasan dan cara penyelesaiannya.
Jawapan 7
Sakit perut sebelah kiri mungkin datangnya dari usus besar, salur ureter otot abdomen dan jika ke bawah sedikit mungkin dari pundi kencing. Eloklah kalau yang bertanya berjumpa doktor untuk mendapatkan rawatan.

Soalan 8
saya nak bertanya bagi pihak sahabat saya. Bulan 11 tahun lepas beliau op utk ectopic pregnancy. Fallopian tube diremove sebelah kiri. Beliau tanya, kenapakah period beliau sampai sekarang masih tak datang? Adakah disebabkan operation atau sebab lain?
Jawapan 8
Period wanita sangat di pengaruhi oleh mood dan emosi, mungkin teman puan masih mengalami tekanan disebabkan pregnancy yang di luar rahim dan kehilangan tube fellopian sebelah

Soalan 9
salam doc..sy nak tanya skrg ni setiap kali nak period mesti sy akan rasa gatal badan n juga mood swing tu biasalah. N satu lg sy akan jd mcm hypo tak cukup gula..sy mula rsa lemah n ketar n also palpitation. Bila time mcm tu sy ambik any sugary food then ill get to my normal condition. This condition will occur b4 period or sometimes after period. Ini ada kaitan dgn hormonal changes or what.
Jawapan 9
Mungkin pengaruh yang hormon membuat premenstrual syndrome dan meningkat kadar metabolisma yang seterusnya menyebabkan paras gula dalam darah jadi rendah. Pada saya seperti reaksi normal sebelum period

Soalan 10
Mcm ne nk elakkan gegendang telinga sakit bile melalui kawasan bukit2 yg tinggi..dlm masa sama kita juga demam dan selesema. Dh cuba utk telan air liur tp x menjadi. Tk
Jawapan 10
Ohh...gegendang telinga sakit tu disebabkan selsema. Pasal bila naik ke tempat tinggi...disebabkan faktor tekanan...hingus naik ke atas sehingga hampiri kawasan telinga.
Solutiomnya ialah settlekan selsema dan hingus . Ada ubay special utk kes ni....tp saya tak ingat ...kena google dulu.

Soalan 11
Oh..klu loratadine ( btl ke ejaan ny ) boleh x nk melegakan selesema ni doc..tq
Jawapan 11
Mmg boleh..tp dia amik masa. Ada ubat spray dlm hidung utk cepat hilang. Useful utk org kerja pilot kapal terbang.
Oxymetazoline pun okay, dan ia bukan steroid. Ada juga dalam bentuk drop dan ada juga preparation untuk kanak kanak berumur 2 tahun ke atas.

Soalan 12
Salam doktor...telinga anak keluar air seakan2 hingus or lendir tetapi tiada bau.simptom apakah ini?dah bagaimana cara rawatnya?terima kasih doktor
Jawapan 12
Anak ini mungkin ada chronic otitis media dan gegendang telinganya berlubang, cuba bawa ke klinik untuk pemeriksaan.

Soalan 13
salam doktor saya nk tanya nie,apakah kesan2 apabila kita selalu mengambil ubat untuk tahan mabuk,contohnya setiap kali naik bas misalnya selalu je telan ubat untuk tahan muntah,apakah kesan sampingannya doktor?
Jawapan 13
Jangan risau, kesan sampingan nya minimal, kita bukan makan berterusan hanya masa nak naik kenderaan, itu pun sebiji atau 2 biji.

Soalan 14
Assalamualaikum doktor..
Kwn sy ada mslh period. Dia tny sy tp sy xpasti nk jawab jgk..bila dia ambik ubat 'lawas period' baru period dia dtg, bila dia xambik ubat tu, period dia xdtg2..kenapa ye?
Jawapan 14
Tak pernah ada ubat lawas period. Sebenarnya yang penting ialah kena cari sebab kenapa tak datang haid, cuba periksa paras hormon dalam darah. Bila tahu sebab apa contoh hormon kurang untuk merangsang dinding rahim untuk menebal dan bukan disebabkan oleh ketumbuhan di otak contohnya jadi kita tak lah risau walaupun haid tak datang. Tak perlulah makan ubat apa apa untuk bagi datang juga

Soalan 15
Salam. Saya kerap sakit urat belakang. Urat belikat. Untuk pulih semula mengambil masa yg lama. Kadang sampai 2 minggu baru ok. Adakah ini normal atau ada tanda penyakit lain?
Terima kasih. Sekian.
Jawapan 15
Apa yang menyebabkan sakit, kerja banyak memanjat atau menarik barang. Itu biasanya otot mengalami strain. 



No comments:

Post a Comment