Thursday 14 May 2015

Sifat Solat Nabi - Soal Jawab

Soalan 1
Assalammualaikum..ingin bertanya..apakah hukum jemaah wanita bersolat disebelah kanan suami (imam)..?? adakah disebelah kiri? dan adakah sah solatnya jika berdiri disebelah knan imam? terima kasih.

Jawapan 1
Sila rujuk gambar ini untuk kaedah solat berjamaah lelaki & wanita.



Soalan 2
Jika dilihat kalau 2 org lelaki solat, makmun hampir sebaris dgn imam. Di sini biasanya makmum jauh lg ke blkg. Hampir tp xsama baris atau melebihi imam, tidak juga jauh ke blkg. Minta ulasan, jzklhr

Jawapan 2 
Sebahagian ulama dalam Mazhab al-Syafie berpandangan seorang Makmum walaupun seorang hendaklah berdiri ke belakang sedikit kerana Istishab (الإستصحاب) pada kedudukan asal atau hukum asal seorang Imam yang hendaklah berada hadapan daripada Makmum. Rujuk disini.

Gambar diatas adalah dari hadis sahih. keadaan Nabi saw bersama dengan Ibnu Abbas ra, Baginda saw & Ibnu Abbas ra solat dengan kedudukan seperti gambar diatas. 
Kesimpulannya, jika mengikuti hadis diatas, hendaklah berdiri sebaris dgn imam.
jika mahu mengikuti mahzab kita, makmum berdiri sedikit ke belakang. (sila baca link tersebut untuk penjelasan lanjut).

Soalan 3
Sekadar ingin bertanya..utk bacaan surah yg panjang contohnya surah al-baqarah adakah di bolehkan membaca basmallah pada setiap rakaat ketika memulakan bacaan surah atau memadaai pada rakaat pertama sahaja

Jawapan 3
1. Jika seseorang mula dengan pertengahan surah , maka kebanyakkan ulama' mengatakan tidak ada sebab mengapa seorang tidak mulakan dengannya [iaitu membaca basmalah]. 
Telah disebut kepada Imam Ahmad setelah beliau berkata bahawa seseorang itu janganlah abaikannya dipermulaan surah, :
"Apa kata kalau seseorang memulakan bacaan bukan dari permulaan surah?" Beliau berkata :" Beliau menjawab :"Tidak mengapa". 
Al-'Abaadi meriwayatkan bahawa Imam Syafie menganggap ia juga mustahab (membaca Basamalah apabila mula membaca) bukan di awal surah. 
[Rujuk: http://www.al-ahkam.net/home/content/sj-2512-lanjutan-masaalah-basmalah]

2. Dari buku Tajwid Lengkap Pustaka Imam Syafie, mukasurat 91, hukumnya boleh membaca dengan atau tanpa Basamallah dipertengan surah. Syeikh penulis memberi rujukan kitab Hilyatut Tilawah (ms 70-71) & Taqribun Nasyr Qiraatil Asyr (ms 81-82)

3. Dari buku Sahih Tafsir Ibnu Kathir, Imam Ibnu Kathr rh menerangkan Sahabat2 Nabi saw memulakan bacaan AlQuran dengan Basmallah secara umum. (ms 58).



No comments:

Post a Comment